MarjaHeinonen3

Onneksi bussikuski löi eikä vain haistatellut?

  • Pistääkö vihaksi? Aggressiivisuun on vallitseva ja liian usein hyväksytty olotila Suomessa? Kuva Claudio Gennari.
    Pistääkö vihaksi? Aggressiivisuun on vallitseva ja liian usein hyväksytty olotila Suomessa? Kuva Claudio Gennari.

Tämänaamuisessa Hesarissa oli uutinen siitä, miten Helsingissä bussilinjan 67 kuljettaja rupesi käsirysyyn pysäkillä seisseen suunsoittajan kanssa, jonka seurueen päälle bussi oli roiskuttanut vettä pysäkille saapuessaan.

Siitä ajatuksen aasinsilta johti parin viikon takaiseen omaan kokemukseen. Aamukahdeksalta Järvenpään asemalla Etelä-Suomen Linjaliikenteen pikkubussin kuljettaja kiilasi eteeni,  haistatteli minulle vittua, kun "häiritsin heidän työtään" ja huusi kiukusta vääristynein kasvoin autoni ikkunan takana.

Helsingin tapauksesta en tiedä muuta kuin juuri lehdestä lukemani. Ilmeisesti bussipysäkillä seissyt nuorimies oli provosoinut kuskia huutamalla. Minä sen sijaan olin vain väärässä paikassa ja yritin  kertoa tämän huutavalle bussikuskille.  Häntä se tuntui raivostuttavan entisestään.

Mitä siis tapahtui Järvenpäässä?  Ystäväni ajoi autoni asemalle, hyppäsi kyydistä pois ja kiiruhti junalaiturille. Minä nousin apukuskin paikalta, kiersin auton ja asetuin kuskin paikalle. Sitten näppäilin navigaattoriin kotiosoitteen Tampereella, että osaisin pois asemalta. Kesti pari minuuttia. Mutta se oli bussikuskille liikaa ja laukaisi aggressiivisen toiminnan.

Näitä kumpaakin tapausta miettiessä helpoin moralisoinnin väylä on tuomita kyseiset bussikuskit ja/tai koko ammattikunta porukaksi, jossa järki ja minkäänlaiset käytöstavat eivät paljon paina. Aggression määrä, sanavalinta, käytös ja tilannetaju kertovat varmasti bussikuskien huonosta päivästä, kiireestä ja stressistä.

Liian kevyt selitys. Ennen kaikkea tapahtumat paljastavat sitä, millaisessa henkisessä tilassa Suomi on.  Ahdistus ja pahoinvointi on suurta, jos aggressiot nousevat pintaan mennen tullen.  Bussikuskit eivät ole ainoita, joilta on unohtunut se, mikä on hyvää ja toista ihmistä kunnioittavaa käytöstä. He eivät myöskään ole ainoita, jotka voivat huonosti tässä maassa ja ovat ainakin henkisesti nyrkit pystyssä koko ajan. Hesarin mukaan tappelun toinen osapuoli, keskiovesta huudellut nuorimies, käyttäytyi hänkin tilanteessa aggressiivisesti.

Haistattelu ja aggressio ovat ilmeisesti jo osa yleistä ja hyväksyttyä kulttuuria ja kommunikointia. Siihen ei reagoida helposti, vaikka varmasti usein tuntuu pahalta.  Hakaniemen torin turpaan veto sentään onneksi vielä harvinaista – ja siksi Hesarinkin uutiskynnyksen ylittävää. Jos homma olisi jäänyt sanallisen kuittailun tasolle, normaalin käyttäytymisen rajoista ei keskusteltaisi.   Nyt raja ylitettiin ja toivottavasti keskustelua syntyy siitä, mihin se pitäisi asettaa. Mutta myös siitä, miksi kohtelemme toisiamme  loukkaavasti ja vihamielisesti niin usein? Ja miksi me siedämme myös sitä?

Järkyttävää on se, että ok käytöksen raja on ilmeisesti vasta v****ilun ja nyrkin välissä, vaikka sen pitäisi olla paljon aiemmin.

Myös sanat satuttavat ja meidän pitäisi myöntää se. Sekä itsellemme että sanoa se toisille, että hekin heräävät. Inhimillisen käytöksen rajat tuntuvat lipuneen kovin kauas siitä, että meillä olisi hyvä olla.

Hakaniemen taistelun ensimmäinen näytös päättyi siihen, että kuski hyppäsi nuorta miestä lyötyään takaisin bussin ohjaksiin ja jatkoi matkaansa.  Jatkoa varmaan seuraa, sillä Hesarin haastattelema Pohjolan liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo, että yhtiö selvittää parhaillaan ’äärimmäisen tuomittavien’ tapahtumien kulkua.

Järvenpään välikohtaus sen sijaan on jo selvitetty ja se päättyi onnellisesti. Minä ajoin siltä istumalta Riihimäelle asti, jossa naputtelin bensa-aseman parkkipaikalla palautesähköpostia bussifirmalle, koska olo tuntui tosi ikävältä. Jo ennen Tamperetta firman edustaja soitti, kysyi tapahtumien kulusta ja Tampereelle tultuani puhelimen päässä keskustelin jo raivonneen kuljettajan kanssa.

Minä ja bussikuski kävimme henkilökohtaisen keskustelun, koska se oli se, mitä olin toivonut organisaation omien toimenpiteiden lisäksi. On niin helppo mennä virallisten huomautusten ja kompensaatioiden taakse ja unohtaa ihminen. Toivottavasti myös Helsingin tapauksessa osapuolet kohtaavat – vaikka vain puhelimitse. Asia saa vasta silloin inhimilliset mittasuhteet.

Minulta kuljettaja pyysi anteeksi. ’Minulla kilahti, ei olisi saanut’, toisti hän useaan otteeseen.  Kuljettaja otti vastuuta teostaan. Vielä paremmalta tuntui, kun hän totesi, että oli hyvä, että tartuin asiaan. ’On hyvä, että ravistellaan välillä’.

Aivan. Ravistelun ydin tiivistyy lauseisiin, joilla päätin bussifirmalle kirjoittamani palautteen:

Ensi sijaisesti olemme kaikki ihmisiä toisillemme.  Kohdelkaamme sen mukaisesti.

 

 

 


 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

bussikuskien käytökseen suurin syy on se että bussiaikatauluja on rukattu niin tiukkaan että parinkin minuutin viivästys voi johtaa pomon puhutteluun.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Työolosuhteisiin ja henkilökunnan koulutuksen pitää kiinnittää enemmän huomiota varsinkin palvelualan töissä. Hyvä käytös ei ole haitaksi missään.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Oleellinen kysymys: Missä kohdassa pysäkkiä olit?

Käyttäjän KaarloKunnari kuva
Kaarlo Kunnari

Kirjoittajalta ja kommentoijilta taisi unohtua se, että Helsingin alueen bussikuskien ongelma on häiritsevät ja uhkailevat nuoret, jotka käyttäytyvät kuin maailman omistajat ja kuittailevat asiallisestakin huomauttamisesta. Bussikuskiksi alueelta kotoisin olevia ei saa, koska he ovat nähneet miten kuskeja kohdellaan. Ei ole ihme, jos jollakin pinna palaa. Sitäkin ihmettelen, ettei järkevä ihminen ymmärrä väistää, jos bussi aja pysäkille lätäkön läpi, roiskuu se, vai uskooko pysäkillä olija kuskin jaksavan kantaa bussin ohi lätäkön. Näitä ajattelemattomia on kyllä ympäri Suomea. Sama asia kuin suojatiellä. Sinne rynnätään miettimättä onko autolla mitään mahdollisuutta pysähtyä ennen törmäystä. Itsetuhoisuutta jalankulkijalta sanoisin.

Einojuhani Uusitalo

Niin siis kaikkihan varmasti tietää että autoilijoiden pitäisi hiljentää ja pysähtyä aina suojatielle automaattisesti, jos sitä on jalankulkija ylittämässä. Valitettavasti se ei tunnu mennä jakeluun Kaarlo Kunnarin tapaisille jääräpäille.

Käyttäjän KaarloKunnari kuva
Kaarlo Kunnari

Einojuhani Uusitalo; et taida olla paljoakaan ajellut autolla, koska et ole havainnut jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, jotka ryntäävät suojatielle esim. paikasta johon autoilija ei näe. Katsoppa nyt julkisuudessa leviteltyjä ohjeita pyöräilijän ja jalankulkijan käyttäytymisestä suojatiellä tai pyörätien jatkeella. Tiedoksi että olen nähnyt esimerkillistä autoilijan jalankulkijan kunnioitusta ja samoin jalankulkijan suojatien käyttöä ulkomailla. Näistä pitäisi suomalaisenkin oppia. Miksi se vain tapahtuu niin hitaasti? 1950-60 luvuilla emme osanneet käyttää liikenneympyrää, ne piti poistaa käytöstä. Nyt 2000 luvulla ne toimivat hyvin ja ovat paljon joustavampia kuin liikennevalot. Miksi tämä viive, jääräpäisyydestäkö vai mistä? Olen nähnyt paljon jalankulkijoita jotka ryntäävät suojatielle ja kääntävät selkänsä paniikkijarrutusta tekevälle autolle. Luulevatko ne että se tekee vähemmän kipeää kun törmäystä ei näe. Autoilijan on helppo reagoida jalankulkijaan joka ilmaisee ajoissa liikkeillään tulevansa suojatielle. Toisin on esim. pensaan tai aidan takaa suojatielle ryntäävän kanssa.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Sanoisin, että tässä unohtuu bussikuskin arki. Kun on koko päivän joutunut väistelemään väärin pysäköityjä, eteen tulevia ja välinpitämättömiä kanssaihmisiä, sitä on hemmetin vaikea suhtautua aina kohteliaasti kun sananvaihdon mahdollisuus suodaan. Toki aina pitäisi muistaa, ettei se naamatusten oleva kaveri ole KOSKAAN ennen ollut vaivaksi, mutta veikkaan että se on välillä hankalaa.

Hannu Korpilampi

Olet oikeassa. Pitäisi aina muistaa ettei kilahtamisen kohde ole se joka on pitkään ärsyttänyt. Omaan työmatkaani kuuluu viiden liittymän verran moottoritietä. Haluaisin kulkea matkan vakionopeudensäädin päällä oikealla kaistalla, aivan kuten laki minun käskee tehdä. Se on kuitenkin usein mahdotonta. Vaikka matkalla ei ole erityistä ruuhkaa juuri koskaan, muutaman kerran viikossa joudun tööttäämään, vaihtamaan kaistaa tai jarruttamaan voimakkaasti, kun moottoritielle liittyjää ei kiinnosta onko kaistalla jolle hän on liittymässä jo joku.

Esimerkiksi toissaviikolla tapahtunut. Niin edessäni kuin takanani oli noin puolen kilometrin verran tyhjää tilaa. Näen jo kaukaa kun auto ajaa liittymiskaistalle ja asemoiden itsensä liittymiskaistalle lähes täsmälleen viereeni. Nuorehko nainen ajaa hetken kanssani samaa vauhtia katse kaukaisuuteen kohdistettuna, kunnes kääntää vasemmalle, suoraan kohti kylkeäni. Väistän, tööttään ja puin nyrkkiä.

Joskus kyseessä on ajotaidoton nainen, jonka koko huomiokyky menee vaihteiston käyttämisen kanssa. Joskus kyseessä on mies kännykkä korvallaan. Joskus kyseessä on papparainen, jonka pää ei käänny eikä näkökyky riitä tulkitsemaan peileistä nähtyä. Kortti pitäisi ottaa pois tällaisilta hetimiten. Sen sijaan väijytään 9km/h ylinopeutta ajavia.

Jonain päivänä olen huonolla tuulella ehkä väistäkään, vaan annan jonkun papparaisen ajaa suoraan kylkeeni. Ihan vain kostoksi noille kaikille. Myös sille naiselle. Siitäs saa!

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ehkä kaikelta tältä olisitte välttynyt jos olisitte huomioineet myös julkisen liikenteen heti ja siirtyneet jonnekin muualle räpeltämään.

No sehän on selvitetty juttu joten hyvää sunnuntai-iltapäivää.

Käyttäjän PenttiMotti kuva
Pentti Motti

Voihan olla, että bussikuski joutuu kuromaan tuon navinäppäilyilläsi aiheuttaman parin minuutin viiveen kiinni jättämällä oman taukonsa pitämättä. Tai sitten jokaisella seuraavalla 20 bussipysäkillä odotellaan ylimääräiset pari kolme minuuttia sen takia, että te ette viitsineet ystäväsi kanssa vaihtaa kuskia ennen asemalle saapumista etkä sinä viitsinyt ajaa johonkin muualle näpyttämään navigaattoriasi?

Aina kun ihmettelee tällaisia asioita, olisi hyvä myös itse pohtia samaa asiaa muiden näkökulmasta. Toki kuskin käytös on ollut epäasiallista. Toisaalta ihmisten tehdessä tyhmiä asioita, kuten pysäyttäessään bussiliikenteen pariksi minuutiksi, siihen voi melkein odottaa tyhmää reaktiotakin.

Käyttäjän perttikostiainen1 kuva
Pertti Kostiainen

Opit kait ettet jää räpläileen niitä vehkeitäs toisen työmaalle häiriten heidän työntekoa. Vähän kunnioitusta myös tuunarille joka saa kuulla kaiken paskan pitkin päivää.

Käyttäjän AaroHeikkinen kuva
Aaro Heikkinen

Aivan. Eipä kuulu tältä valittajalta vastausta miksi hän meni räpläämään vehkeitään toisten työmaalle!

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Olitko pysäköinyt auton bussipysäkille? Sellainen kuva jäi blogistasi.
Siinä tapauksessa fiksuna ihmisenä varmaankin pyysit osaltasi anteeksi myös kilahtaneelta bussikuskilta ja bussifirman edustajalta sitä, että autosi seisoi "väärässä paikassa". Sen jätit kertomatta.

Käyttäjän MikaHyvnen kuva
Mika Hyvönen

Kirjoituksesi kertoo myös sen ikävän piirteen meissä suomalaisissa, että meillä on mielestämme omaehtoinen oikeus ottaa "pari minuuttia" juuri siinä kohtaa ja siihen tarpeeseen kuin parhaaksi omakohtaisesti näemme. Omien tarpeidemme asettaminen toisten ihmisten tarpeiden edelle on yhteiskuntaamme vaivaava tauti, jolle näemmä olemme kovin sokeita.

Bussikuskin toiminta ei hyväksyttävää, mutta toisaalta ymmärrettävää - hän oli töissä, suorituskeskeisen yhteiskunnan mukaisesti täyttämässä tehtäväänsä. Seuraavan kerran suosittelen omaehtoisesti ottamaan tarvitsemasi "pari minuuttia" lähimmältä parkkipaikalta ja vapaasta parkkiruudusta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kohtalaisen kitkerää viestiä tulee varmasti myös, jos esimerkiksi pysähtyy sairaala-alueella edes hetkeksi ambulansseille varatulle alueelle (on joskus tullut nähtyä). Kuten Hyvönenkin toteaa, palautteen "tyylipisteissäkin" voi toisaalta olla toivomisen varaa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän Veli kuva
Veli Karimies

Bussipysäkit eivät ole mitään parkkipaikkoja, yhden päivän aikana kaltaisia autoilijoita mahtuu bussikuskin päivään monia, tämän seurauksena linjat myöhästyvät, mistä tietenkin syytetään bussikuskeja.

Jossain vaiheessa sinäkin menettäisit lopulta malttisi, jos joka ikinen työpäivä sinua estettäisiin tekemästä työtäsi jonkun toimesta, jonka ainut motivaatio on laiskuus ja joka lopulta johtaisi siihen, että omaa työsuoritustasi kyseenalaistettaisiin.

Teeppä siis kaikille palvelus ja älä parkkeeraa bussipysäkille.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Bussien kuskeille tulisi suunnitella riittävän suojattu ajotila missä ei tarvitsi kuunnella kaikkien ihmisten päästämiä mölyjä ajaessaan. Eihän junissakaan kuljettajan tarvitse kuunnella matkustajien metelöintiä. Mutta onko suojatun ajotilan toteuttaminen halvalla mahdollista, en tiedä. Ensin kenties pitää tapahtua iso onnettomuus missä kuljettaa on häiritty aiheuttaen onnettomuuden.

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

Upeeta mahtavaa. Olet löytänyt Suomea puhuvan kuljettajan PK-seudulta. Toisessa tapauksessa ei onko henkilö Suomalainen vai jonkun sodan runteleman maan pakolainen tai turvapaikanahakija.
Kolmentoista vuoden kokemuksella PK-seudun bussinkuljettajan voin kyllä sanoa, että kaikenlaisia löytyy, molemmin puolin rattia. Toine asia jonka haluan myös sanoa luojan Kiitos ettei enää tarvitse sitä työtä tehdä.

Käyttäjän pekkakoivumaki kuva
Pekka Koivumäki

"Pari minuuttia navigaattorin ohjeistamiseksi", mitä se sitten oikeasti lieneekin ollut, lasketaan pysäköinniksi, eikä sellainen ymmärrettävästi ole sallittua pysäkeillä.

On tunnettua että koulutuksen lisäämän ymmärryksen mukana pyrkii samaan tahtiin lisääntymään ymmärtämättömyyden kaltaisia lieveilmiöitä. Marja ottaa nyt erityiseen tarkkailuun vaikutuksensa liikenneympäristöön ja pyrkii toimimaan sen (eikä vain oman toimintansa) sujuvuuden puolesta. Silloin bussinkuljettajatkin hymyilevät Marjalle ja Marjan hyvä päivä tuntuu entistäkin paremmalta.

Vaikka Marja saikin kuljettajalta anteeksipyynnön, hän hyvin sisimmässään ymmärtää että kuljettaja teki sen paljolti esimiehensä painostuksesta, eikä vain tuntiessaan olleensa väärässä - vaikkakin ritarillisuus myös saattoi hiukan nostaa jo tuossa vaiheessa päätään. Marja taas vähän aikaa mietittyään ymmärtää, että saman verran anteeksi pyydettävää olisi ollut hänellä itsellään.

Käyttäjän MarjaHeinonen3 kuva
Marja Heinonen

Ydinpointti kirjoituksessa on se, että asioista pitäisi pystyä sanomaan asiallisesti. Oli tilanne mikä tahansa ja oli oikeassa tai väärässä. Paineita on varmasti itse kullakin, mutta sanomakin mene paremmin perille, jos ei haistatella tai käydä käsiksi. Enkä puhu vain bussikuskeista - kuten en blogissakaan puhunut. Aggressiivisuus on valitettavan yleistä ja suvaittua yhteiskunnassamme.
Muutamalta kommentoijalta on mennyt tekstissä ohi myös se, että en itse ajanut autoa paikalle eli en kiinnittänyt huomiota, mihin se pysäytettiin. Jouduin rattiin vasta sitten, kun ystäväni oli rynnännyt junalle. Se muutama hetki, mikä minulla meni kuskin paikalle siirtymiseen ja poisajoreitin hahmottamiseen ei ollut pitkä aika. Autoa ei voi ajaa repsikan paikalta ja pois on paha lähteä, jos ei tiedä suuntaa...
Valotan tapahtunutta vielä sen verran, että kuljettajan käydessä kuumimmillaan asemalla yritin sanoa olevani pahoillani ja selittää olevani vieraspaikakkuntalainen ja parhaan kykyni mukaan poistumassa asemalta niin pian kuin pystyin. En saanut suunvuoroa.
Kuljettajan kanssa pääsimme puhelimessa yhteisymmärrykseen eli asia päättyi hyvin. Mielstäni kummallekin jäi hyvä fiilis. Kuljettajan vaikuttimia anteeksipyyntöön halukkaat voivat mielessään vatvoa halujensa mukaan, minä uskon vilpittömyyteen :)
Minusta on paljastavaa, että ihmiset puolustavat aggressiivista käytöstä sillä, että on paineita tai että on oikeassa. Toistan itseäni - missään tilanteessa se ei ole ok.
Ja minua ihan oikeasti haistattelu satuttaa. Enkä varmasti ole ainoa.

Käyttäjän Veli kuva
Veli Karimies

Tiesit, että joudut ajamaan auton pois paikalta, muttet kiinnittänyt edes sen vertaa huomiota liikenteeseen, että olisi huomannut auton kuljettajan pysäköivän bussipysäkille? Ja tietenkin bussikuskin olisi pitänyt vielä tietää, että vaikka istuit kuljettajan paikalla, niin ethän sinä tietenkään autoa ollut siihen ajanut.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Suosittelen taksin käyttöä.

Käyttäjän PekkaReiman kuva
Pekka Reiman

Muistan erään tapauksen vuonna "kuokka ja kirves", eli juppiaikana, ennen lamoja: auto tuli Pasilan aseman kohdalla sijaitsevan huoltoaseman pihalta aseman vieressä olevalle nelikaistaiselle, ja onnistui sammuttamaan autonsa siten, ettei ohi päässyt mitään kautta. Valot vaihtuivat risteyksessä, ja torvikonsertti oli valmis. Kukaan ei noussut työntämään autoa sivuun.

Kun nousin n. minuutin kuluttua junaan, olin jo valmis muuttamaan pääkaupunkiseudulta älyvälin päähän.

Käyttäjän amgs kuva

Bussikuski sai potkut! Iltalehden mukaan Pohjolan Liikenne ei hyväksy missään tapauksessa kuljettajan käytöstä, sanoo toimitusjohtaja Heikki Alanko.
- Minkäänlainen väkivalta ei kuulu asiakaspalveluammattiin, tässä yhtiöllämme on nollatoleranssi.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015050419625289_u...

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Väkivalta ei kuulu mihinkään ammattiin, voimankäyttökin harvoihin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ammattisotilas aktivoituu sodan aikana ja tällöin toimenkuvaan kuuluu väkivallan käyttö.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla Vastaus kommenttiin #25

Se on silloin nimenomaan sitä voimankäyttöä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #27

Väkivalta on ruumiillista koskemattomuutta, oikeutta tai etuja loukkaavaa tai vahingoittavaa voimakeinojen käyttöä.

Kun ammattisotilas konepistoolilla ampuu vihollisen kuoliaaksi, niin kyllä silloin on käytetty väkivaltaa.

Reino Jalas

"Minä ja bussikuski kävimme henkilökohtaisen keskustelun, koska se oli se,
mitä olin toivonut organisaation omien toimenpiteiden lisäksi. On niin helppo
mennä virallisten huomautusten ja kompensaatioiden taakse ja unohtaa ihminen."

Tässä pohdinnan pohjaksi näkymä Järvenpään bussiasemalle.
http://tinyurl.com/lh5jbgl

Kummankohan ihmisosapuolen puolelle yleisön sympatian pitäisi nyt kallistua? Minun silmääni tuossa on kohtalaisen hyvin parkkipaikkoja, molemmilla puolilla bussiasemaa. Mikähän oli se teidän kiireen nimi tällä kertaa, jonka vuoksi pakosti auto piti pysäköidä nimenomaan bussilinjaston reitille?

---
"Minulta kuljettaja pyysi anteeksi. ’Minulla kilahti,
ei olisi saanut’, toisti hän useaan otteeseen. Kuljettaja
otti vastuuta teostaan."

Otti vastuuta? Periaatteessa ihan oikeasta asiastahan se kuitenkin sanoi. Sanomisen laatu sitten on eri asia. Mutta kun käämi palaa niin se vaan palaa. Itse kultakin. Vaikka kesäperjantain kassajonon helteessä, kun vain yksi kassalinja palvelee sataa asiakasta.

Eiköhän tuo kuski ollut saanut ennen puhelinkeskustelua aika tiukat ohjeet esimieheltään. Selvät saatesanat että sinun on pyydettävä bussifirman nimissä anteeksi, ja pomo seisoi puhelun ajan vieressä.

Potkuthan siitä tulee, jos ei nöyrästi anteeksi pyytele. Olisitkohan sinä, väärinparkkeeraaja, ollut tyytyväinen jos pinnansa polttanut, vuosikausia bussia ajanut kahden pikkutytön iskä olisi saman tien saanut potkut työstään? Siis sinun loukkaantumisesi kuittaamiseksi?

"Vielä paremmalta tuntui, kun hän totesi, että
oli hyvä, että tartuin asiaan. ’On hyvä, että
ravistellaan välillä’."

Entä ravisteltiinko myös sinua, naisautoilijaa asenteinesi myös hiukan tuossa? Otitko opiksesi että se kiltti navigaattorin näpläily, ei sekään sentään voi tapahtua ihan missä tahansa?

Muitakin on aina liikenteessä. Heilläkin voi olla ihan yhtä oikeutetut kiireensä kuin teillä bussikaistalle parkkeeranneillakin.

Taisto Merilä

Koetetaan ajatella positiivisesti. Navigaattorin näppäily tapahtui kuitenkin auton ollessa liikkeettömässä tilassa. ;)

Episodin molemmilla osapuolilla on ollut mahdollisuus oppia jotakin, mutta positiivisesti ajateltuna blogisti Heinosen pitäisi mieluummin kiittää bussikuskia suorasta palautteesta koskien ajattelematonta liikennekäyttäytymistään, kuin yrittää kontrolloida muiden käyttäytymistä.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Liikennerikkomus,josta on säädetty tieliikennelaissa. Autokoulussa opetetaan.
Vieraalla paikkakunnalla ajo ei asiaan vaikuta,liikennesäännöt ovat suomessa samat kaikille,joka kaupungissa/maaseudulla.Ei ulkomaalainenkaan voi sanoa että en osaa suomea,siksi ajan miten sattuu,ja rikon tieliikennelakia.Arpomalla olen teoriasta läpi päässyt ja arvaamalla seuraan missä ja minne ajelen..Vieraalla paikkakunnalla varsinkin ,luulisi kiinnostavan missä mennään,jo etukäteen!

Pysäyttäminen ja pysäköinti kielletty bussipysäkille jne.alueelle,jos ei merkkiä,koskee aluetta 12 metrin säteellä.Teoriaopetukseen,ja sakko päälle laittomasta pysäköinnistä.Anteeksipyyntö ei auta,lappuliisa/poliisi lyö sakot päälle,ja sillä selvä,jos navigaattorilla tai puhelimella alat leikkimään laittomasti pysäköidyssä ajoneuvossa.Ettei tule peräti tuplana vielä.

Varoituksen voit eka kerralla saada,ja ehkä selviät sillä.Mitä epäselvää siis?

Panu Maaranen

Olen työskennellyt reilut kymmenen vuotta linja-autonkuljettajana Helsingissä ja valotanpa tässä joitain ammattiin liittyviä asioita.

Linja-autonkuljettajan työpäivä on minuutin tarkkuudella kellotettu. Itse tein viime viikolla työpäivän joka alkoi klo 5.43 ja loppui 17.36. Jo näistä kellonajoista aukeaa kellotuksen tarkkuus. Ja nämä eivät todellakaan ole mitään noin-aikoja, vaan näitä noudatetaan pilkulleen. Ajamassani HSL-liikenteessä maksimipituus päivälle on 12 tuntia. Pelivaraa on siis kokonaiset seitsemän minuuttia. Pisin yhtämittainen ajoaika voi olla viisi ja puoli tuntia, ja joskus se mennään todella yhteen menoon. Jos vessassa joutuu käymään, onkin jo viisi minuuttia myöhässä.

Navigaattoreitaan räpläilevät, kiilailevat, väkisin ohittajat yms. ovat jatkuva ongelma bussinkuljettajille. Pari minuuttia ei ehkä toimistotyötä tekevälle ole aika eikä mikään, mutta bussinkuljettajalle se voi merkitä myöhästymistä junasta jolla vaihto toiselle linjalle tai kotiinlähtö on suunniteltu tehtäväksi. Työpäivän kokonaispituus voi olla lähiliikenteessä, jota Järvenpäästä operoitava liikenne on, 14 tuntia. Ihan oikeasti minuutit alkavat ratkaista, kun työpäivä on viimeistä siirtoa vaille valmis.

Mitä tulee linjan 67 päähänlyöntiin, on kyseisessä firmassa juuri kyseisellä varikolla josta mainittua linjaa ajetaan, käyty YT:t joiden jälkeen kuljettajista irtisanotaan kolmasosa. Kohtuullisen paljon on kohtuullisen kiukkuisia ja katkeria kuljettajia bussien puikoissa ja itselleni kyseisen varikon kuljettajana ei tullut millään tavalla yllätyksenä tämänkaltainen tapahtuma. Pinna on kireällä ihan syystäkin, mutta kiinnikäymistä tämä ei tietenkään oikeuta millään tavalla. Painotan vielä erikseen, en hyväksy minkäänlaista väkivaltaa.

Bussinkuljettajien yleinen arvostus on etenkin pk-seudulla täysin nollassa. Tämä ilmenee useilla eri tavoilla, ei vähiten matkustajien ja muun liikenteen käyttäjien käytöksessä ammattikuntaa kohtaan. Positiivista palautetta ei tule, tai se viipyy, mutta negatiivinen löytää tiensä bumerangin tavoin kohteeseensa. Myös kaikenlainen kuljettajan tekemä matkustajan opastaminen tai huomauttaminen aiheuttaa välittömästi vastareaktion. Valitettavan usein törmää vaikkapa neuvon kysyjään ja annettuani ohjeet pilkun päälle, kiitos unohtuu. Lippuja ostaessa setelit on rytätty epämääräisiksi tollukoiksi, jotka heitetään kuin luu rahastuspöydälle ja toljotetaan suu auki edes kertomatta minkälaista lippua halutaan. Mielestäni tämä ei ole hyvää käytöstä, mutta monille se on täysin normaalia tänäpäivänä.

Olen muutaman kerran ollut poliisin kuultavana kolarin johdosta. Mieleeni on syöpynyt naispoliisin lausahdus kuulustelussa: "bussi nyt vaan on sellainen asia, jota ei voi muut tienkäyttäjät jättää huomiotta". Tämä ajatus olisi hyvä pitää mielessä sitä navigaattoria viritellessä siinä bussipysäkillä, niin kaikilla olisi parempi olla. Paha lähtee varmasti kiertämään, mutta niin lähtee hyväkin.

Matti Parkkonen

On liikennesäännöt tainneet kehittyä oman 45 vuotta sitten käymäni autokoulun. Ei bussipysäkit olleet sillon henkilöautoja varten. Ensin rikotaan sääntöjä häiritään toisten työtä. Ei siedetä kommentteja. Otetaan sitten pulttia ja mennään vielä tuhoamaan toisen työsuhde. On tämä tosiaan kateellisten maa.

Toimituksen poiminnat